Vraagbaak: Word je dik van bier?

Vaak wordt gezegd dat je van bier dik wordt. Maar hoeveel calorieën zitten er in verschillende soorten bier? En is bier meer een dikmaker dan andere alcoholhoudende dranken? Hoeveel calorieën bevatten borrelhapjes? Hoeveel moet je bewegen om deze calorieën te verbranden? Ga je meer eten van bier? Oftewel, word je dik van bier?

Hoeveel calorieën zitten er in verschillende soorten bier?
Tweederde van de calorieën in bier komen van de alcohol en eenderde van de koolhydraten. Alcohol is na vet (9 kcal per gram) de grootste energieleverancier in voeding en levert 7 kcal per gram. Koolhydraten 4 kcal per gram. In Nederland zijn veel verschillende soorten bier verkrijgbaar met ieder een eigen voedingswaarde. Tabel 1 geeft een overzicht van de gemiddelde voedingswaarden van in Nederland verkrijgbare bieren.

Tabel 1. Gemiddelde voedingswaarden van in Nederland verkrijgbare bieren

Bier (250 ml)

Energie (kcal)*

Koolhydraten (gram)

Alcohol (%)

Alcoholvrij bier

60

13

0,0

Oud Bruin

80

11

2,9

Alcoholvrije Radler

80

18

0,0

Radler

100

18

2,1

Pils

105

8

5,1

Rosébier

110

13

3,5

Weizen

115

9

5,3

India Pale Ale (IPA)

140

12

6,3

Bockbier

155

13

6,6

Zwaar bier (7-10%)

165

12

8,0

Extra zwaar bier (>10%)

205

14

10,5

* afgerond op 5 kcal

Hoeveel calorieën bevatten hapjes?
Bier gaat vaak samen met hapjes. Dan zijn ook de calorieën van het aantal genuttigde hapjes van belang. In de onderstaande tabel staat een opsomming van de voedingswaarde van een aantal borrelhapjes.

 Tabel 2. Voedingswaarde van borrelhapjes1

Borrelhapjes

Energie (kcal)*

5 Olijven

10

Zout biscuitje

20

Plakje leverworst

30

Blokje 48+ kaas (10 gram)

35

Bitterbal

55

Toastje met brie

55

Japanse mix (30 gram ± 3 handjes)

125

Zakje chips (25 gram)

135

Minipizza (100 gram)

235

Pinda's (50 gram ± 3 handjes)

315

* afgerond op 5 kcal

Is bier meer een dikmaker dan andere alcoholische dranken?
In alcoholisch dranken leveren zowel alcohol als koolhydraten energie, waarbij alcohol de belangrijkste bron is. Een standaardglas alcoholhoudende drank bevat 10 gram alcohol en levert ongeveer 100 kcal. Voor het aantal calorieën maakt het dus niet veel uit welke drank je drinkt. Let wel op alcoholpercentage en glasgrootte. Een standaardglas is:

·      250 ml 5% bier

·      100 ml 13% wijn

·      35 ml 35% sterkedrank

Er zit dus niet veel verschil tussen de dranken, maar wel tussen de drinkers, blijkt uit onderzoek. Mensen die vooral bier drinken lijken minder gezond te eten dan mensen die wijn verkiezen of die helemaal geen alcohol drinken. Deze verschillen kunnen grotendeels verklaard worden door andere socio-economische factoren en levensstijl, vooral roken en weinig bewegen. Als gecorrigeerd wordt voor deze factoren, lijkt het eetpatroon van bierdrinkers niet veel te verschillen van dat van wijndrinkers. Daarom is het waarschijnlijk dat demografische factoren een belangrijkere rol spelen bij het ontstaan van overgewicht dan alleen de consumptie van bier.2

Hoeveel moet je bewegen om de hoeveelheid calorieën van een glas bier kwijt te raken?
Of je dikker wordt of niet hangt uiteindelijk af van de balans van hoeveel je eet en hoeveel je verbrandt. Door te bewegen kun je extra energie verbranden. Om de energie van een glas pils, ±100 kcal, weer te verbranden moet je ongeveer

·      30 minuten wandelen of

·      20 minuten fietsen of

·      10 minuten hardlopen.

 Ga je meer eten van bier?
Uit onderzoek blijkt dat de energie uit alcohol geen energie uit andere bronnen vervangt, maar er bovenop komt. Daarnaast leidt alcoholconsumptie vlak voor of bij de maaltijd er doorgaans toe dat mensen meer eten. Daartegenover staat dat het erop lijkt dat mensen (vooral vrouwen) die matig drinken juist niet aankomen in gewicht. Al met al hebben veel factoren invloed op gewicht en is het moeilijk om in te schatten welke invloed alcohol heeft als afzonderlijke factor.3,4

 Word je dik van bier?
Dat hangt af van hoeveel je drinkt en van de rest van je levensstijl. Bij matige bierconsumptie lijkt het gewicht niet toe te nemen. Bij overmatige bierconsumptie kan dit wel gebeuren. Of dit alleen komt door het drinken van bier of door de in totaal ongezondere leefstijl van de bierdrinker, blijft de vraag. 

 

 

Bronnen:

1.     Nevo-online, 2014.

2.     Sluik D, Bezemer R, Sierksma A et al. (2015). Alcoholic beverage preference and dietary habits: a systematic literature review. Crit Rev Food Sci Nutr, Epub.

3.     Traversy G & Chaput JP. Alcohol Consumption and Obesity: An Update. 2015 Curr Obes Rep; 4:122 – 130

4.     Yeomans MR (2010). Alcohol, appetite and energy balance: is alcohol intake a risk factor for obesity? Physiology and Behavior, 100(1):82-89.