Eerste meta-analyse over alcoholconsumptie en aantrekkelijkheid van anderen

Wat motiveert mensen om alcohol te drinken? Veel verschillende factoren spelen een rol in deze vraag. Een van deze factoren heeft te maken met hoe wij fysieke aantrekkelijkheid waarnemen. Een recent gepubliceerde meta-analyse combineert alle studies over de rol van alcoholconsumptie in de waarneming van fysieke aantrekkelijkheid van anderen. De resultaten, die zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Addiction, laten zien dat alcoholconsumptie een klein effect heeft onze waarneming: met een glaasje op vinden we personen van het andere geslacht een beetje aantrekkelijker.

Wat is er al bekend?
In een eerder nieuwsbericht vertelden we dat een persoon die een matige hoeveelheid alcohol gedronken heeft, aantrekkelijker wordt gevonden door anderen. Het omgekeerde effect, of het zelf nuttigen van een drankje ervoor zorgt dat we anderen personen aantrekkelijker vinden, staat echter nog ter discussie. 

Wat voegt de studie toe?
De huidige studieis de eerste meta-analyse die alle gepubliceerde studies over de relatie tussen alcoholconsumptie en hoe aantrekkelijk we anderen vinden combineert. 

Alcohol beïnvloedt perceptie van aantrekkelijkheid
Deze meta-analyse heeft 16 studies meegenomen, met meer dan 1800 individuele proefpersonen. Over het algemeen vonden de personen die alcohol consumeerden anderen aantrekkelijker, in vergelijking met mensen die geen alcohol dronken. De onderzoekers benadrukken hierbij dat de gevonden verschillen klein zijn. Wanneer we alleen kijken naar de aantrekkelijkheid van iemand van het andere geslacht, laten de resultaten opnieuw zien dat de alcohol consumerende personen anderen als aantrekkelijker waarderen. Het consumeren van alcohol heeft geen invloed op hoe aantrekkelijk we mensen van hetzelfde geslacht vinden. 

Factoren die alcoholconsumptie beïnvloeden
Om problemen zoals alcoholmisbruik tegen te gaan, is het belangrijk om te begrijpen welke factoren ervoor zorgen dat we alcohol drinken. Alcohol wordt vaak gedronken in een sociale setting, en daarom wordt gesuggereerd dat het aangenamer ervaren van sociale gelegenheden een mogelijke reden zou zijn waarom mensen alcohol drinken. Voorbeelden van deze verbeterde sociale ervaringen omvatten onder andere toegenomen communicatie2en betere groepsbinding3. Een ander sociaal aspect dat drinkgedrag zou kunnen motiveren is de perceptie van fysieke aantrekkelijkheid. 

 

Sterke punten

  • Deze meta-analyse heeft rekening gehouden met verschillende soorten verstorende factoren van alle meegenomen studies. 

 

Zwakke punten

  • De meegenomen studies verschillen in methodologie. Bijvoorbeeld de hoeveelheid alcohol die geconsumeerd werd. Ook was de setting niet gelijk in alle studies: sommige studies waren in een gecontroleerde lab-setting uitgevoerd, terwijl andere studies een real-life situatie nabootsten.

     

​Referenties
1. Bowdring, M. A., & Sayette, M. A. (2018). Perception of Physical Attractiveness When Consuming and Not Consuming Alcohol: A Meta‐Analysis. Addiction.
2. Lindfors, B., & Lindman, R. (1987). Alcohol and previous acquaintance: Mood and social interactions in small groups. Scandinavian journal of psychology,28(3), 211-219.
3. Sayette, M. A., Creswell, K. G., Dimoff, J. D., Fairbairn, C. E., Cohn, J. F., Heckman, B. W., & Moreland, R. L. (2012). Alcohol and group formation: A multimodal investigation of the effects of alcohol on emotion and social bonding. Psychological science23(8), 869-878.