Calorieën

Bier, wijn en sterkedrank bevatten allemaal rond de 100 kilocalorieën (kcal) per consumptie. Voor het aantal calorieën maakt het dus niet uit welke drank je drinkt. Maar als je bij je glaasje drank ook pinda’s, chips en andere hapjes eet, kunnen de calorieën aardig oplopen!

Mannen hebben dagelijks gemiddeld 2.500 kcal nodig en vrouwen 2.000. Als je meer eet dan je nodig hebt en daarbij onvoldoende beweegt, word je dikker.

Effect van alcohol op lichaamsgewicht
Alcoholische dranken zijn – net als snacks en snoep – verwencalorieën. Je geniet ervan, maar je krijgt weinig belangrijke voedingsstoffen binnen. Adviseer dus (als mensen alcohol willen drinken) met mate te drinken. Het liefst maximaal één glas per dag. Alcohol is na vet de grootste energieleverancier in voeding en levert 7 kcal per gram. Vet levert 9 kcal en koolhydraten en eiwitten leveren elk 4 kcal per gram.

In alcoholische dranken levert vooral de alcohol energie. Daarnaast de eventuele koolhydraten. Het maakt voor de calorieën niet heel veel uit of je bier, wijn of sterkedrank drinkt. Belangrijker is hoeveel iemand van de drank drinkt en wat hij/zij erbij eet. Een standaardeenheid alcoholische drank bevat 10 gram alcohol en levert ongeveer 100 kcal. In de praktijk drinken mensen vaak meer dan één standaardeenheid. En bij mixdranken is het natuurlijk ook belangrijk of de drank waarmee je mixt nog calorieën levert.

Alcohol en snacken
Als je een alcoholisch drankje drinkt, eet je er vaak ook wat bij. Ook de hapjes leveren calorieën. Daarnaast kunnen alcoholische drankjes de eetlust vergroten en kan alcohol remmingen wegnemen. Hierdoor kun je meer gaan eten.

Word je dik van alcohol?
Of je dikker wordt of niet hangt uiteindelijk af van de balans van hoeveel je eet en hoeveel je verbrandt. Door te bewegen kun je extra energie verbranden. Om de energie van een glas alcoholische drank, ±100 kcal, weer te verbranden moet je ongeveer
•    30 minuten wandelen of
•    20 minuten fietsen of
•    10 minuten hardlopen

Hulpmiddelen voor voorlichting
Er bestaan een aantal hulpmiddelen om cliënten voor te lichten over calorieën in een hapje en een drankje.
•    Presentatie Calorieën in alcoholische dranken (gratis) – Voorbeeldpresentatie in PowerPoint die de basis voor of onderdeel van een eigen presentatie kan zijn.
•    Bierwijzer (gratis) – Folder in de vorm van een bierviltje met calorieën in een hapje en een drankje in één oogopslag
•    Glazenstandaard (gratis) – Standaard die de hoeveelheden alcohol van verschillende alcoholhoudende dranken in de meest gebruikte glazen en verpakkingen overzichtelijk naast elkaar.
•    Caloriekaartjes (gratis) - Leg de kaartjes op volgorde en test je kennis van calorieën in hapjes en drankjes
•    Maatbekertje (€4,50 per stuk) – Om na te meten hoe vol je je glas schenkt.
•    Praatplaat Bier en lichaamsgewicht (gratis) – Infographic die kan helpen alcoholconsumptie en calorieën bespreekbaar te maken.
•    Filmpje (gratis): Word je dik van bier?

Meer informatie
•    Wetenschappelijke achtergrondinformatie over bier en lichaamsgewicht
•    Word je dik van bier? 
•    Word je dik van bier omdat er meer suiker in zit dan in andere alcoholische dranken?
•    Krijg je van bier een bierbuik?
•    Ga je meer snacken van bier?
•    Beïnvloedt alcohol de vetopslag in je lichaam?