Hoe denken Nederlanders over alcoholvrij bier? (gepubliceerd)

Wat gebeurt er als je een pilsje verwacht, maar alcoholvrij bier te drinken krijgt? Dit onderzoek bestudeert of mensen het verschil tussen beide biersoorten kunnen ontdekken en wat het effect is van de naam, alcoholvrij bier of bier, op de smaak en voorkeur van beide dranken.

Uitvoering
Ruim 150 mensen krijgen bij vier gelegenheden bier te drinken in een echte kroeg. Twee keer zeggen de onderzoekers dat het alcoholvrij bier is, hoewel ze maar één keer ook daadwerkelijk alcoholvrij bier te drinken krijgen. De andere twee keer zeggen de onderzoekers dat het bier is, terwijl het maar één keer alcoholhoudend bier is. De deelnemers zijn uiteraard niet op de hoogte gesteld van deze opzet van het onderzoek. Ze vullen vragenlijsten in over hun waardering voor het bier.

Uitvoering: Wageningen Universiteit
Financiering: Kennisinstituut Bier

Conclusie
Dit onderzoek toont aan dat de productnaam (alcoholvrij bier of bier) – zonder merken te noemen en het etiket te tonen – de voorkeur voor een drank beïnvloedt. Wanneer alcoholvrij bier wordt geserveerd en het label ‘bier’ krijgt, dan vinden de deelnemers het alcoholvrije biertje lekkerder. Waarschijnlijk komt dit door een reactie op de naam van het product en niet door de smaak van het alcoholvrije bier. Alcoholvrij bier wordt namelijk minder lekker gevonden als het wordt geserveerd als ‘alcoholvrij bier’. Bij bier (met alcohol, geserveerd als ‘bier’) gebeurt juist het tegenovergestelde. De voorkeur voor deze drank wordt juist gedreven door smaak en niet door de naam van het product, aangezien de score voor smaak gelijk bleef.
De deelnemers voelden zich minder getroost, uitbundig, goed, gelukkig, blij en geliefd wanneer zij bier krijgen met het label ‘alcoholvrij bier’. Aan de andere kant is het gevoel van vervulling hoog wanneer alcoholvrij bier als ‘bier’ wordt geserveerd. Positieve emoties worden gerelateerd aan bier geserveerd als ‘bier’ en negatieve emoties bij alcoholvrij bier met label alcoholvrij.

Publicatie
Silva AP et al. (2017). What’s in a name? The effect of congruent and incongruent product names on liking and emotions when consuming beer or non-alcoholic beer in a bar. Food Qual Pref, 55:58-66.

Meer informatie
Niet de smaak, maar vooral het imago bepaalt de waardering voor alcoholvrij bier