Britten evalueren alcoholrichtlijnen

In het Verenigd Koninkrijk verscheen deze week een rapport waarin de huidige Britse richtlijnen voor alcoholconsumptie onder de loep zijn genomen. De evaluerende commissie onderzocht of de huidige richtlijnen voldoende gebaseerd zijn op wetenschappelijke kennis en of ze goed begrepen worden door het algemene publiek.

De belangrijkste uitkomsten van het rapport zijn:

  • Een overzicht van de huidige wetenschappelijke kennis op het gebied van alcoholconsumptie en gezondheid zou de geloofwaardigheid van (eventueel aangepaste) richtlijnen kunnen vergroten.
  • De commissie suggereert dat het goed zou zijn om in de richtlijn op te nemen om twee dagen niet te drinken. Volgens de commissie stimuleert de huidige richtlijn elke dag alcoholhoudende drank te drinken.

Overzicht wetenschappelijke informatie
Voor het onderzoek is gesproken met verschillende experts op het gebied van alcohol en gezondheid. Volgens deze experts zou er een beter overzicht moet komen van wetenschappelijke informatie over alcoholconsumptie en gezondheid. Zowel positieve als negatieve aspecten zouden aan bod moeten komen. Ook de gezondheidsaspecten per bevolkingsgroep en leeftijdscategorie (kinderen, zwangeren, ouderen e.d.) moeten in kaart worden gebracht. Aan de hand van dit overzicht kunnen de richtlijnen eventueel worden aanpast.

Standaardglazen
Ook blijkt uit het rapport dat het Britse publiek redelijk goed weet wat een standaardglas is, maar moeilijk kan inschatten met hoeveel standaardglazen een drankje overeenkomt. De Britse regering denkt op dit moment samen met de alcoholindustrie na over een label op alcoholhoudende dranken met daarop informatie over de richtlijnen voor alcoholconsumptie en de hoeveelheid standaardglazen in de verpakking.

Geschiedenis
Het ministerie van gezondheid heeft in 1987 ‘sensible limits’ voor alcoholconsumptie ingevoerd. Destijds stond er in deze richtlijnen maximaal 21 glazen alcoholhoudende drank per week voor mannen en maximaal 14 glazen voor vrouwen.

Toen begin jaren 90 uit meer wetenschappelijk onderzoek gesuggereerd werd dat alcoholconsumptie het risico op coronaire hartziekten kan verlagen, zijn de richtlijnen aangepast. Men vond toen dat alcoholconsumptie vertaald moest worden naar dagelijkse hoeveelheden. Hiervoor waren 3 redenen:

  • wekelijkse consumptie zou vertaald kunnen worden naar ‘twee avonden in de week flink drinken’,
  • een dagelijkse richtlijn is makkelijker bij te houden,
  • regelmatige en matige consumptie (dus dagelijkse consumptie) zou gezondheidsvoordeel kunnen opleveren.

In 1995 verscheen het rapport 'Sensible Drinking' met een aangepaste richtlijn: mannen niet meer dan drie tot vier standaardglazen alcoholhoudende drank per dag en vrouwen niet meer dan twee tot drie. In het Verenigd Koninkrijk bevat een standaardglas alcoholhoudende drank 8 gram alcohol, in Nederland staat een standaardglas voor 10 gram alcohol.

Door organisaties buiten de overheid (zoals Institute of Alcohol Studies en Royal Colleges)  werden destijds vraagtekens gezet bij deze nieuwe richtlijnen. Zo werd de maximale wekelijkse consumptie een stuk hoger (van 21 naar 28 glazen voor mannen en van 14 naar 21 glazen voor vrouwen) en zou deze wijziging niet juist dagelijkse consumptie gaan stimuleren?

Bekijk het rapport (pdf)