Uit onderzoek van de Harvard Medical School in Boston blijkt dat consumptie van drie tot zes glazen alcohol per week zorgt voor een lichte verhoging van het borstkankerrisico bij vrouwen.
De onderzoekers volgden van 1980 tot 2008 de gezondheid en levensstijl van ruim 100.000 verpleegkundigen. Het unieke van dit onderzoek is dat er specifiek gekeken is naar de consumptiefrequentie en -hoeveelheid en de leeftijd waarop alcohol gedronken wordt. Eerdere onderzoeken hebben zich met name gericht op het borstkankerrisico bij hogere consumptiehoeveelheden.
Risicoverhoging
Consumptie van drie tot zes glazen alcoholhoudende drank per week verhoogt het uitgangsrisico op borstkanker met 15 procent. Het risico op het krijgen van borstkanker voor een vrouw van 50 jaar is drie procent. Bij consumptie van zes glazen alcoholhoudende drank stijgt dit risico dus naar 3,45 procent. Per 10 gram alcohol (standaardglas alcoholhoudende drank) neemt het risico gemiddeld gezien met 10 procent toe. Dit percentage is iets hoger dan wat eerdere studies vonden.
Er was geen effect van consumptiefrequentie (aantal dagen per week dat gedronken werd). Het borstkankerrisico was wel hoger bij piekdrinken (binge drinking). Zowel het drinken op jongvolwassen leeftijd als op latere leeftijd verhoogde het risico op het krijgen van borstkanker.
Het exacte mechanisme hoe alcoholconsumptie het risico op borstkanker kan verhogen is niet bekend. Een verhoging van oestrogeenwaarden zou een verklaring kunnen zijn.
Beperkingen
Omdat het hier gaat om bevolkingsonderzoek is het niet mogelijk om te spreken over een causaal verband. Het verband kan ook komen door verstorende factoren. Een beperking van deze studie is dat er niet gecorrigeerd is voor de voedingsgewoonten. Uit eerdere onderzoeken blijkt bijvoorbeeld dat inname van voldoende foliumzuur het effect van alcoholconsumptie op borstkankerrisico juist teniet kan doen.
In de praktijk
Het uitgangsrisico op het krijgen van borstkanker is afhankelijk van factoren als leeftijd, BMI, borstkanker in de familie, roken, leeftijd bij eerste menstruatie, aantal zwangerschappen en periode dat borstvoeding is gegeven. De onderzoekers geven aan dat in hoeverre het effect van matige alcoholconsumptie op het borstkankerrisico opweegt tegen de beschermende werking op hart- en vaatziekten een afweging is die het beste voor iedereen persoonlijk in overleg met (para)medici gemaakt kan worden.