De ‘Dietary Guidelines for Americans 2010’ melden niet veel verrassingen. Maar er is misschien één ding dat u waarschijnlijk niet verwacht had. In hoofdstuk 3 ‘Foods and Food Components to Reduce’ komt alcohol aan bod.
Door: Stanton Peele
Uit: The Wall Street Journal (verkorte Nederlandse samenvatting)
3 februari 2011
Amerika’s meest vooraanstaande gezondheidsonderzoekers zeggen in de richtlijnen: ‘Alcohol kan positieve gezondheidseffecten hebben als je met mate drinkt. Sterk bewijs uit observationele studies laat zien dat matige alcoholconsumptie wordt geassocieerd met een verlaagd risico op hart- en vaatziekten. Matige alcoholconsumptie wordt ook geassocieerd met een verlaagd risico op sterfte onder volwassenen van middelbare leeftijd en ouderen en het kan helpen cognitieve functies intact te houden op latere leeftijd’.
Wordt hier bedoeld dat matig drinken zorgt voor een langer leven en in goede mentale gezondheid? En is dit nieuws voor de meeste Amerikanen?
De richtlijnen melden snel alle nadelen van overmatig drinken. Ze zeggen ook dat niemand zou moeten beginnen met matig drinken voor zijn gezondheid, aangezien alcohol zoveel negatieve effecten heeft. Maar drinken de meeste Amerikanen van middelbare leeftijd en ouder niet te weinig om te profiteren van alcohol?
Critici claimen dat drinkers alleen maar gezonder lijken, omdat:
A ze andere gezonde gewoontes hebben,
B alcoholisten en mensen met een slechte gezondheid gedwongen zijn te stoppen met drinken.
Maar volgens mij is dit:
A niet waar,
B en doet het er niet toe.
Onderzoekers van Harvard vinden toch echt dat de gezondheidsvoordelen van matige alcoholconsumptie bestaan, wat blijkt uit langlopend onderzoek onder gezondheidsprofessionals.
Maar laten we de critici volgen en veronderstellen dat drinkers langer leven en cognitieve functies beter behouden vanwege andere factoren in hun gezondheid en levensstijl. Plaatst dit drinken in een andere context?
Zouden gezondheidsprofessionals dan eigenlijk niet na moeten gaan hoe het komt dat drinken zo goed lijkt te passen in een gezonde levensstijl? Als we ons denken in deze richting veranderen, zou dat voor een belangrijke verschuiving zorgen in het gezondheidsbeleid. Gezondheidsvoorlichters zouden moeten uitleggen dat drinken goed voor je kan zijn; adverteerders kunnen gezondheidsclaims gebruiken. En – terug naar de richtlijnen – zou het ministerie van landbouw willen herzien of alcohol behoort tot de zaken die we willen verminderen?
Wat denkt u ervan om het in een hoofdstuk te plaatsen over slimmer gebruik van zaken die we in ons lichaam stoppen. Dat is tenslotte waar de richtlijnen over gaan.
Mr. Peele is psycholoog, advocaat en bedenker van het ‘Life Process Program for addiction recovery’. Zijn meest recent boek is ‘Addiction-Proof Your Child’.
Lees het volledige artikel op de website van The Wall Street Journal
Lees ook VS vermelden positieve en negatieve effecten alcohol in voedingsrichtlijnen