Matige alcoholconsumptie (≤ 2 glazen per dag voor mannen en ≤ 1 glas per dag voor vrouwen) verlaagt het risico op verschillende vormen van dementie met 23% ten opzichte van niet drinkers. Dit blijkt uit een Amerikaanse overzichtsstudie waarin 143 studies zijn meegenomen.
Er wordt wel eens gezegd dat purine uit bier gewrichtsproblemen kan veroorzaken. Purine is één van de vier basen in de cel, bouwsteen van DNA en RNA. Purine wordt door het lichaam zelf aangemaakt, maar komt ook voor in sommige voedingsmiddelen.
De bierconsumptie is in 2010 gelijk gebleven ten opzichte van voorgaande jaren. Alcoholvrij bier wordt daarentegen steeds meer geconsumeerd blijkt uit het zevende Nationaal Bieronderzoek van brancheorganisatie Nederlandse Brouwers.
Het is bekend dat overmatige alcoholconsumptie de kans op leververvetting en andere ernstige leverziekten verhoogt. Er komt echter steeds meer bewijs dat matige alcoholconsumptie (maximaal 2 glazen per dag voor mannen en maximaal 1 glas per dag voor vrouwen) juist een beschermend effect heeft op het ontstaan van leververvetting. Dit wordt bevestigd door een recent onderzoek onder Japanse mannen.
Dat bier met pinda’s of bitterballen een goede combinatie is, dat is niks nieuws. Maar receptenschrijver Han Hidalgo daagt ons op culinair gebied uit om bier eens op een andere manier te combineren. In zijn nieuwste receptenboek 'Biertapas, fingerfood met en bij bier' beschrijft hij kleine gerechtjes die uitstekend te combineren zijn met bier.
Er ontstaat geen alcohol tijdens het brouwproces van 0.0% bier. Daarom is het veilig om te drinken tijdens bijvoorbeeld zwangerschap, maar ook als je geen alcohol mag drinken in verband met medicijngebruik of als je bijvoorbeeld nog deel wilt nemen aan het verkeer.
Alcoholarm bier bevat maximaal 1,2 vol% alcohol, alcoholvrij bier maximaal 0,1 vol%. Het alcoholpercentage van alcoholarm en alcoholvrij bier varieert.