Bierblik 3 - maart 2011

Bierblik 3 - maart 2011

Nieuwsbrief 3

In deze Bierblik is er weer veel aandacht voor wetenschappelijk onderzoek. De effecten van alcohol op hart- en vaatziekten, dementie en alvleesklierkanker en de hoeveelheid gluten in bier zijn of worden onderzocht. Maar ook de Diëtistendagen, de Amerikaanse voedingsrichtlijnen en een bierdieet komen aan bod.

Diëtistendagen – de bierbuik ontrafeld

De Diëtistendagen 2011 op 8 april vormen het toneel waarop Kennisinstituut Bier een Meet Your Expert meeting aanbiedt. Is de bierbuik het gevolg van bierconsumptie? Dat is de centrale vraag tijdens deze sessie. Een dikke naar voren uitpuilende buik noemen we in de volksmond een bierbuik. Maar wat zegt de wetenschap hierover?

Lees meer

Dubbel bewijs beschermend effect alcohol op hart- en vaatziekten

Twee artikelen over alcohol en hart- en vaatziekten verschenen in de British Medical Journal. Onderzoekers van de universiteiten van Calgary (Canada), Texas (VS) en Harvard (VS) hebben data van zowel bevolkings- als interventiesstudies naar alcohol en hart- en vaatziekten van de afgelopen 60 jaar geanalyseerd om zo sterkere verbanden te vinden.

Lees meer

Onder de loep - Afvallen met bier

‘Afvallen is nog nooit zo lekker geweest!’ belooft de omslag van het dieetboekje Afvallen met bier – Het bierdieet. Berend-Jan en Angelique Challa ontwikkelden de dieetmethode en recepten en gaven het boekje vorm.

Lees meer

Verhoogd risico op alvleesklierkanker bij meer dan drie alcoholische consumpties per dag

Wie drie of meer glazen alcoholhoudende drank – dus ook bier – per dag drinkt heeft ongeveer anderhalf keer meer kans om alvleesklierkanker te krijgen dan een geheelonthouder.  Matige drinkers – één tot twee glazen per dag – lijken dit verhoogde risico niet te hebben.

Lees meer

Fhealinc start onderzoek naar gluten in bier

Samenwerkingsverband Fhealinc gaat de hoeveelheid gluten in de meest gangbare biersoorten onderzoeken. Op dit terrein is nog relatief weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan.

Lees meer

Minder dementie onder ouderen die matig alcohol consumeren

Duitse onderzoekers suggereren dat lichte tot matige alcoholconsumptie het risico op dementie kan verlagen bij 75-plussers. Het artikel over hun onderzoek verscheen begin maart in het wetenschappelijke tijdschrift Age and Ageing.

Lees meer

VS vermelden positieve en negatieve effecten alcohol in voedingsrichtlijnen

De Amerikaanse ministers van volksgezondheid en landbouw publiceerden onlangs nieuwe ‘Dietary Guidelines for Americans’. De richtlijnen vervangen het bestaande document uit 2005. In de richtlijnen is er aandacht voor positieve en negatieve effecten van alcoholconsumptie.

Lees meer

Wetenschappers willen bier uit oud scheepswrak nieuw leven inblazen

Finse onderzoekers willen proberen om bier dat in een oud scheepswrak is gevonden na te maken. Ze hebben monsters van het 200 jaar oude brouwsel genomen in een poging het recept te bepalen en opnieuw te brouwen.

Lees meer