Een dikke buik wordt in de volksmond al snel een bierbuik genoemd. Maar eigenlijk was nooit uitgebreid wetenschappelijk onderzocht of bierconsumptie ook verantwoordelijk is voor deze dikke buik. Tot nu. Onderzoekster Nathalie Bendsen vertelt over haar bierbuikonderzoek.
Dertien wijnboeken heeft prof. dr. ir. Rudolf Pierik inmiddels op zijn naam staan. Van Wijngedichten tot Wijntechnologie en –biochemie tot Wijnhistorie. De emeritus hoogleraar Tuinbouwplantenteelt (WUR) bracht onlangs zijn nieuwste boek uit: Wijn, alcohol en gezondheid.
Kun je als coeliakiepatiënt bier drinken? Het antwoord op deze vraag was niet altijd duidelijk. Daarom startte Avans Hogeschool onder leiding van Martie Verschuren een onderzoek naar de hoeveelheid gluten in bier. Er blijft onduidelijkheid over de juiste analysemethode, maar als coeliakiepatiënt doe je er goed aan om alleen glutenvrij bier te drinken.
December is een gezellige maand waarin lekker eten centraal staat. Dit hoeft niet per se ongezond te zijn. Misschien is het een idee om deze maand te zorgen voor een goede vitaminen- en mineralenstatus? Gewoon door te genieten én gezond te kiezen.
Na de wedstrijd nog even de sportkantine in voor een biertje, een befaamde gewoonte van veel sporters. Maar is dit voedingskundig gezien nu wel zo verstandig? Floris Wardenaar, inmiddels sportdiëtist, onderzocht binnen zijn afstudeervak aan de Wageningen Universiteit de invloed van alcohol na inspanning. Hij deed dit onderzoek in samenwerking met Seneca, het Expertisecentrum voor sport en gezondheid van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Van zowel alcoholconsumptie als van intensief sporten is bekend dat zij de bloedglucosespiegel verlagen.
De ‘Dietary Guidelines for Americans 2010’ melden niet veel verrassingen. Maar er is misschien één ding dat u waarschijnlijk niet verwacht had. In hoofdstuk 3 ‘Foods and Food Components to Reduce’ komt alcohol aan bod.
Door: Stanton Peele
Uit: The Wall Street Journal (verkorte Nederlandse samenvatting)
3 februari 2011
Mensen die met mate alcohol consumeren hebben minder kans op ouderdomssuikerziekte dan geheelonthouders en mensen die overmatig consumeren. Dit verband is inmiddels veelvuldig door onderzoekers waargenomen. Het bewijs is nu verder uitgebreid.
Na een niertransplantatie krijgen patiënten over het algemeen het advies om terughoudend te zijn met alcoholconsumptie. Maar Dorien Zelle toonde aan dat matige alcoholconsumptie niet per se taboe is na zo’n ingrijpende operatie.